söndag 16 januari 2011

God respons man får då :)

Det är så trevligt att så många nappar på I care-konceptet(om man nu kan säga så). Bara idag har många kommit fram till mig och uppmuntrat mig och talat om att de har eller ska börja göra lite rutor. Gissa om man blir glad då! Att folk tror på en nittonårig tjej med en dröm om att hjälpa andra och faktiskt vill bidra.
En av sakerna som hände idag var att en ung kvinna fram till mig efter mötet och berättade att hennes mamma hörde mig tala om I care på nyår, hon hade blivit inspirerad och börjat sticka och sedan sent rutorna till dottern som nu överlämnade 18 care-squares till mig. Härligt!


En stund senare fick jag ett sms från min mamma där hon berättade att en av hennes väninnor planerar att ta med sig en korg med garn i och ställa på jobbet så att man kan sticka och så där :) Jag bara älskar den idén, super smart!

Tack för att du bryr dig! Låt oss fortsätta kämpa tills alla hemlösa i Uppsala har fått en egen I Care filt! Kan det finnas något bättre att engagera sig i än att glädja och uppmuntra människor som har det svårt.. Jag tror inte det.


Here we go again, I'll just start by apologizes for my bad English I hope you can bear it.
I is real nice that so many people like the whole I Care-concept. Just this day lots of people came up to me to encourage me or to say that they have or is going to start create care-squares. Guess if I am happy or what. It's hard to understand that all of you actually believe in a nineteen-year old girls dream of helping others and even wants to participate.
One thing that happened today was when a young woman came to me after church. She told me that her mother had herd me on new-years eve,she got inspired and started to knit care-squares. Now she had sent them to the daughter who delivered them to me. 18 squares, awesome!

A while later my mother sent me a text message. She wrote to tell me about a great idea one of her friend had. She (the friend) was, well she is planing on bringing a basket of yarn to work. So that they can make some care-squares wile working. I just love that idea, real clever!

Thanks for caring! And lets keep fighting until everyone of Uppsalas homeless people have their own I Care-blanket. Is there anything better than engage in sharing joy and encourage those in need.. I don't think so.

/Emilia

4 kommentarer:

  1. Hej Emilia jag tycker iof att det är bra att du uppmärksammar de hemlösas situation i Uppsala och kanske kan dina filtar ge avareness om deras situation. Men egentligen är det ganska löjligt det du sysslar med. Det är mest till för att stilla samvetet hos den som känner skuld för att det finns uteliggare.

    Vill du göra en insats så rekommenderar jag att till exempelvis hjälpa till med utbespisningen på mikaelsgården jag vet att dom behöver folk.

    http://www.uppsalastadsmission.se/

    SvaraRadera
  2. Hej David!
    Jag är mycket väl medveten om att filtarna i sig inte är det mest ideala att göra för de hemlösas situation. Men en stor del av projektet är att uppmärksamma denna hemska verklighet som faktiskt finns i vår egen stad och ge folk en chans att på ett konkret sätt visa att det finns de som bryr sig.
    Och även om det bästa vore att alla gav sig ut och hjälpte till på tex statsmissionen som du säger, så vet jag att de flesta inte har möjlighet till detta och vill därför visa att det går att göra något även genom en liten ansträngning.

    Det är bra att du vågar säga som du känner. Men jag vill dock understryka att syftet med care-square är mer än att bara värma kroppar(vilket självklart är livsviktigt), det är en filt som är gjord av kärlek och omtanke. Något som jag tror en hemlös får alldeles för lite av och genom filten hoppas jag kunna förmedla detta på ett enkelt och konkret sätt och på så sätt inbringa lite hopp om livet.

    /Emilia

    SvaraRadera
  3. Häng upp filtarna på väggen istället som ett monument över erat goda samvete !

    Dom hemlösa får redan mängder av kläder och filtar, en stor del slängs och det som delas ut kasseras ganska snabbt när det blir slitet.

    Det är aldrig fel att bry sig och troligtvis så har den hemlöse massor som bryr sig. Vänner, familj, släktingar och så vidare men det som behövs är praktisk hjälp och stöd.

    Om en av dom som tänker sig att sticka en ruta istället går ner och gör en insats så är det mer värt än dom 99 som stannar hemma. Skulle det va så att dom 99 istället väljer att ge pengarna till ett lokalt arbete för hemlösa här i Uppsala så skulle det hjälpa ännu mer.

    Ett förslag från min sida är att filma hela processen från ruta till att filten delas ut och vad som händer med den sen och samtidigt fästa uppmärksamheten på arbetet som görs och hur man kan hjälpa till.

    Lycka till !!

    / David

    SvaraRadera
  4. Till David.

    Och vi som inte har pengar eller annat att ge, och av olika skäl inte kan hjälpa till på något härbärge, men däremot äger garn och lite kreativitet..? Att skänka bort kläder man själv tycker är skräp är inte jämförbart med att ta sig tid att utföra ett hantverk till någon annan!

    Jag personligen har inte dåligt samvete för att det finns människor utan hem. Då jag varken har makt att försätta någon i den situationen eller att ta någon ur den. Att känna för och med de som har det så är något annat. Jag är fullt medveten om att jag inte kan förändra särskilt mycket för dessa människor, men något kan jag göra. Här visar en människa att det går att göra skillnad, att hjälpa andra att hjälpa efter deras egen förmåga är något oerhört. Kanske det är en väldigt liten skillnad vi gör, men att för den skull håna hela projektet är verkligen förmätet.

    Min egen pappa var hemlös under sina sista år och jag vet att han skulle ha uppskattat en sådan här filt. Jag är säker på att det gäller fler än honom.

    SvaraRadera